Benvolguts i benvolgudes,
Avui us parlaré del llibre Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per als docents, de Francesc Balagués i Felipe Zayas.
Seguidament us mostro les idees principals del llibre i les informacions que m'han semblat més adequades.
Què és un blog?
Un blog és un lloc web que s’actualitza
periòdicament i on la informació (textos o articles d’autor/s) va quedant
organitzada per ordre cronològic invers. Els blogs permeten als lectors interactuar amb
l’autor, tenen l’opció de cercar i organitzar informació de diverses maneres. Al mateix temps, és fàcil d’utilitzar i no
requereix tenir coneixements de programació ni de disseny per editar i
actualitzar. Tanmateix, permet combinar de manera senzilla el treball a l’aula
i el treball a distància.
Célestin Freinet, va ser un dels
protagonistes de l’Escola Nova. El qual va introduir noves eines de comunicació.
Com per exemple, la impremta i la revista escolar, per tal d’editar de
manera cooperativa les produccions infantils i la correspondència escolar, on els infants d’una escola enviaven
cartes per comunicar-se amb infants d’altres escoles.
Classes de blogs
A continuació trobem dos grans tipus de blogs:
- Blogs educatius:
-Blogs de
centre: són blogs escolars, els quals tenen l’objectiu d’informar i donen l’opinió
en certs aspectes.
-Blogs de
seminaris i cursos formatius del professorat en les TIC: són blogs que
contenen informacions i tutorials de referència pels assistents.
-Blogs de
professors (individuals): són blogs destinats a comunicar les pròpies
reflexions del mestre sobre l’educació, sobre metodologia en àrees concretes i
donar noticia sobre nous recursos.
- Blogs d’aula:
-Blogs d’aula
del professor: té l’objectiu de proporcionar informació als alumnes, tot
proposant activitats complementàries, donants instruccions per a tasques
diverses, entre d’altres.
-Blogs de
professor-alumnes: tenen la intenció de quaderns digitals, opinions d’un
llibre, crear debats entre els alumnes, entre d’altres.
-Blogs d’aula
de l’alumne: estan creats i administrats pels alumnes i tenen l’objectiu de
penjar-hi treballs i tasques realitzades a l’aula, guia de navegació o carpeta
d’aprenentatge digital.
Comparació de diverses plataformes:
- Blogger / Blogspot: disposa de pàgines estàtiques, no permet jerarquitzar les pàgines, permet diferents rols d’usuaris registrats, no permet pujar arxius, permet controlar comentaris, no deixa organitzar les categories, permet l’ús d’etiquetes i compta amb alguns extres com els widgets.
- Tumblr: disposa d’un software lliure, i això fa que sigui senzill modificar la web, sempre i quan tinguem coneixements.
- Wordpress: disposa de pàgines estàtiques, permet jerarquitzar les pàgines, permet pujar arxius, permet controlar comentaris, permet organitzar les categories, permet l’ús d’etiquetes i igual que el blogger té com a extres els widgets.
Implicacions socials i educatives
- Blogaire: és aquell qui crea i manté actualitzat el seu blog.
- Blogroll o llista de blogs: es tracta d’un menú que es mostra a la portada del blog en què apareix la llista d’enllaços que l’autor/s d’un blog recomanen i que destaquen per la relació que tenen amb la temàtica del blog.
- Blogosfera: és el terme amb el qual s’agrupa la totalitat de weblogs. Així doncs, és un organisme viu, una xarxa biològica que com a tal no té límits. Tanmateix, està composta per comunitats que cada vegada seran més diverses. Pel que fa a la blogosfera educativa, engloba el conjunt de blocs sobre aquesta temàtica i les interaccions entre els blogaires, els lectors dels blogs i els altres blogaires.
Quin ús pot tenir un blog en educació?
Es tracta d’una eina que
incrementa les possibilitats de comunicació alhora que afavoreix l’activitat
dels alumnes, imprescindible per a la construcció dels seus coneixements. També
fomenta la interacció, tant entre els alumnes com entre els alumnes i el
professor. Per últim, els blogs obren el que succeeix a l’aula a la resta de la
societat.
Així doncs, els blogs serveixen
per pensar, escriure, compartir i participar.
Glossari
- Comentari: és el motor d’interactivitat entre l’autor i el lector i el que ajudarà a crear coneixement, és a dir, a rebre feedback.
- Etiquetes i categories: són elements que faciliten l’organització i identificació dels continguts. És una manera d’organitzar la informació cada vegada més comuna en entorns virtuals i en la web 2.0.
- Ping: és el sistema que s’utilitza per difondre els nostres articles. Es tracta d’enviar un avís a directoris de blogs, on van apareixent els títols dels últims articles publicats en la blogosfera.
- Plugin o “widget”: són complements que permeten ampliar les possibilitats pròpies de la plataforma.
- Post: article o entrada, el cos de contingut que forma el blog.
- Retroenllaços (trackbacks): quan es fa referència a un article o entrada publicat en un altre blog, es crea una relació entre aquests blogs de tal manera que es pot visualitzar quins blogs enllacen directament a un article concret.
- RSS, feed o sindicació: la sindicació a través d’RSS (really simple syndication) és la nova forma d’accedir a la informació. Consisteix en què una vegada seleccionades les fonts d’informació d’interès, aquestes fonts enviïn avisos d’actualització a l’usuari, sense la necessitat que l’usuari hagi d’anar comprovant si hi ha novetats en cada una d’elles.
- Un blogaire és aquell crea i manté actualitzat el seu blog. Per norma general el blog no és considerat només com un aparador on mostrar els propis escrits. Sovint es cerca i es demana la interacció entre l'autor i els lectors a través dels comentaris que aquests darrers poden fer a cada article i les respostes de l'autor (fent nous comentaris o articles).
Què és la WEB 2.0 o web social?
És una eina que permet la creació
de contingut i compartir-lo. L’usuari és protagonista, decideix, etiqueta,
crea, comparteix, organitza, distribueix, recull i selecciona. La web esdevé un
gran espai de lectura i escriptura, on la informació es converteix en conversa.
La característica principal és que són els mateixos usuaris els que creen i
organitzen els continguts, amb la qual cosa s’estableix una estructura de la
informació més horitzontal i democràtica.
http://www.blocdeblocs.net/llibre-us-educatiu-dels-blogs/
Un cop m'he llegit el llibre i hem comentat els punts més importants a l'aula. Considero que ha estat una tasca de profit, ja que desconeixia el immens món dels blogs i les seves múltiples utilitats. A més a més, crec que la creació d'un blog per a usar-lo com a recurs educatiu és important per al desenvolupament de les capacitats bàsiques dels infants, al mateix temps que afavoreix el seu aprenentatge motriu i cognitiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada