Benvolguts i benvolgudes,
L'entrada d'avui fa referència a les competències comunicatives que utilitzem alhora de parlar/comunicar-nos.
Podríem dir que les competències comunicatives, és allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants. Però per ser eficaç, primer cal aprendre, ja que hom és eficaç quan ha assolit el seu objectiu o finalitat.
Així doncs, trobem quatre tipus de coneixements i habilitats:
- Competència lingüística/gramatical
Fa referència al domini del codi lingüístic. S'ocupa de:
- Nivell fonològic (fonema i so).
- Nivell morfològic (forma de les paraules).
- Nivell sintàctic (anàlisi de l'oració).
- Nivell lèxic i semàntic (derivats i significat de les paraules).
- Competència sociolingüística
Fa referència a les regles socioculturals d'ús. S'encarrega de:
- Situació dels participants (varia segons la seva localització).
- Propòsit de la interacció (que volem aconseguir: reivindicar, emocionar, tranquil·litzar, excitar...).
- Normes i convencions de la interacció (Ex. no es poden realitzar monòlegs en una assemblea).
- Competència discursiva
Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significants per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere. S'ocupa de:
- Cohesió de la forma (ordenar i estructurar les idees entre sí, per tal que estiguin relacionades: connectors i marcadors).
- Coherència en el significat (respondre a l'objectiu demanat).
- Competència estratègica
Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:
- Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències (evitar mots crossa i cal gesticular, fer canvis d'entonació, etc.).
- Afavorir l'efectivitat de la comunicació (ser eficaç tot usant les noves tecnologies i un suport tecnològic adequat).
Després d'haver treballat aquests conceptes, considero que les competències comunicatives són molt importants, tant per l'emissor com pel receptor. Ja que són competències que poden ajudar a millorar i rectificar la comunicació entre les persones, i principalment, en els discursos o reunions, on només hi ha un emissor.
Si la població tingués consciència/coneixement d'aquests aspectes, sovint ens estalviaríem molts mals entesos entre els individus, la qual cosa milloraria l'estat d'ànim d'aquests, ja que quan hom no es sent comprès/entès sovint el seu ànim decau, degut a la impotència de no saber-se comunicar/expressar.
A continuació adjunto un mapa conceptual de les competències comunicatives:
Espero que us hagi servit/ajudat.
Fins aviat!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada