Pàgines

dijous, 12 de desembre del 2013

Naturalesa de l'aprenentatge amb l'ordinador - les quatre metafores

Benvolguts i benvolgudes,
Avui us parlaré dels tipus d'aprenentatge que es pot fer amb els ordinadors.
- Metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor/tutorial:
Són canals/missatges de com s'aprèn amb l'ordinador. Sovint poden ser vídeos o textos. Els quals expliquen com funcionen alguns programes o aplicacions, tot mostrant-ho en la pràctica. En alguns casos també aporta teoria. El qual, és un aspecte positiu perquè es pot aprendre de manera més lúdica i amena. Al mateix temps que els alumnes poden aprendre. Així doncs, la mestra pot donar una atenció més personalitzada, ja que l'ordinador corregeix. Tot i que també pot ser que no hi hagi un aprenentatge significatiu.
Tanmateix, aporten so, vídeo (canal multimèdia), ja que l'ordinador no es cansa de proposar coses i el professor sí. És per això que és un gran avenç en el món de l'educació.
Es pot portar a terme amb la web Clic.

- Metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne:
S'utilitza com a eina d'aprenentatge i experimentació per als infants. Es pot utilitzar el programa Scratch, el qual serveix per crear un programa de programació. D'aquesta manera, nosaltres programem a l'ordinador per a què faci el que nosaltres volem. Amb les formes geomètriques següents acabem creant, cases, carreteres, entre d'altres.

Fem que el gat construeixi un quadrat:

Fem que el gat construeixi un  triangle equilàter:

Fem que el gat construeixi un octògon (1r-2n primària):

- Metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador:
Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta. Un exemple podria ser el Crayon Physics, el qual es un joc on s'hi ha de dibuixar elements per continuar jugant. En aquest joc s'hi treballa la gravetat i la coherència.
Un altre de les webs que existeix és el Doctor xinxeta, el qual és un simulador. Aquest és molt senzill, ja que podem veure que si li donem massa aigua a una planta, bessa per sota i es perquè té massa aigua. Els alumnes poden jugar aquest joc abans de crear un hort de veritat, d'aquesta manera els infants podran veure com s'ha de cuidar a una planta i quanta aigua necessita al dia. Tanmateix podem veure que la planta no  creix sana perquè es crema del sol i surt de color marró. També mostrarem que li passa a una planta si no la reguem el cap de setmana. El simulador ens permet mostrar que passarà a la vida real, però  per això hem d'evitar que succeeixi l'aula de l'escola. Ho podem fer al moment per veure si una planta viu o mor. Aquest procés el podem fer diversos cops amb els infants per tal que vegin en quin grau succeeix cada estat. Amb aquest simulador inserim la ciència al món dels més petits.
Amb simuladors podem fer experiments, tot i que no em d'evitar els experiments de la vida real. Tot i així a la vida real hem de tenir en compte quants cops s'ha de regar una planta per a que visqui.



- Metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina:
L'ordinador com a eina de treball proporciona una experiència mediada del món físic, ens dóna una visió indirecta del que passa però alhora ens proporciona eines molt potents. Les quals no substitueixen l'experiència directa però són complementàries. Així doncs, l'ordinador actua com a amplificador de l'experiència d'escriure, dibuixar i classificar. Ja que permet fer aquestes tasques de forma estimulant i eficaç.
D'aquesta manera trobem un punt de vista, on l'ordinador es considera una eina, com per exemple els mapes conceptuals. Un altre punt de vista és com una comoditat, ja que deixem de fer coses i les substituïm per l'ordinador.

Segons Jordi Vivancos, l'ordinador és més que una eina, ja que va més enllà que per exemple un llibre de paper, ja que aquest no té cercador. En canvi els llibres virtuals si que en tenen. Tanmateix, l'opció de poder desfer el que hem fet i recuperar la informació anterior, ha estat una eina de molt profit i gran avenç.

El llistat següent son deu coses que podem portar a terme gràcies a l'ordinador:
  • Copiar i enganxar.
  • Ha millorat el procés d'escriptura.
  • Cercar informació.
  • Xats escrits, ja que ens podem comunicar amb diverses persones a l'hora.
  • Webcams com ara l'Skype o l'ooVoo.
  • Geolocalització, per saber on està una persona.
  • Compartir imatges.
  • Mirar pel·lícules.
  • Mirar la televisió o programes de dies anteriors.
  • Jugar a jocs online amb persones d'arreu del món.
Per acabar considero que l'aprenentatge amb ordinador és molt interessant i útil, per això cal fomentar-lo. Ja que molts infants, actualment, tenen l'ordinador com a quelcom lúdic, però no com a una eina d'aprenentatge i diversió.

Espero que us hagi servit.
Fins aviat!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada